Wednesday 1 January 2014

MERAI KEPERLUAN MUSLIMAH SANTUN NAN ANGGUN

www.hijabi2u.blogspot.com

Assalamualaikum teman-teman pembaca yang saya hormati. 

Sebelum terlewat, saya ucapkan Selamat Tahun Baru 2014 buat semua pembaca blog saya di luar sana. Semoga tahun ini membawa lembaran kejayaan, keceriaan dan kemakmuran yang lebih bermakna untuk semua dari kita, in syaAllah. 

Bersempena tajuk entri kali ini, ingin saya kongsikan sedikit cerita tentang diri saya dan busana Muslimah. Saya pada asalnya seorang wanita biasa yang sangat simple. Sewaktu degree dahulu koleksi baju saya sangat sedikit, dalam seminggu dua kali pakaian yang sama saya pakai. Itu biasa bagi saya. Janji ia bersih dan selesa. Lazimnya, saya menunggu sahaja hari raya untuk merasa baju baru yang ditaja oleh kakak-kakak dan abang-abang. Untuk membeli sendiri, sungguh saya janggal. 

Tapi itu cerita dulu, sedikit sebanyak waktu yang berlalu mengubah saya dan persepsi saya terhadap busana Muslimah. Selepas saya berumahtangga, suami saya gemar memberikan pendapat beliau tentang penampilan yang lebih sesuai untuk saya, dari jenis tudung, gaya tudung, jenis jubah, warna jubah, cutting jubah, jenis blouse, warna blouse sehinggalah warna beg tangan saya. Alhamdulillah, pendapat beliau tidak hanya merujuk bila saya keluar rumah, tetapi juga sewaktu saya berada dengannya di dalam rumah. Pesannya, "be presentable, be modest and be neat. Always". Tersenyum saya mendengarnya. 

Pada saya pesanan itu banyak faedahnya. Besar manfaatnya. Dan signifikan kesannya. Maklumlah nasihat dari kaca mata seorang lelaki yang juga suami. Suami mana yang tidak inginkan isterinya kelihatan cantik, sopan, kemas dan pandai membawa diri setiap masa. Benar bukan? 

Namun, pada masa itu iaitu lima enam tahun lepas, agak sukar saya mendapatkan koleksi busana yang memenuhi citarasa dan keperluan saya. Ada yang cantik tetapi tidak kena pada labuhnya. Ada yang menarik tetapi terdiam bila melihat tag harganya. Dan ada yang mampu beli tetapi tidak pula kena dengan citra saya. Adakah saya cerewet? Tidak juga, melainkan saya perlukan busana yang labuh, longgar, presentable dan berpatutan harganya. Cukup syarat yang empat ini...faddal..bak kata orang Arab atau silakan bak kata orang Melayu! 

Demikianlah, saya semakin kerap melayari laman web busana Muslimah dan mulai berbelanja mendapatkan apa yang saya hajatkan dan Alhamdulillah saya gembira dan berpuas hati. Lebih mudah, jimat dan cepat. Ekonomik bak kata sesetengah orang. Begitulah, mula-mula saya menjadi pembeli online sehinggalah saya rasakan kenapa tidak saya menyediakan fasiliti yang sama kepada para Muslimah yang juga mahukan seperti yang saya hajatkan? Pakaian yang santun, presentable dan berpatutan. 

Saya yakin bahawa saya perlu mengorak langkah. Saya percaya bahawa saya boleh memudahkan urusan bakal pelanggan saya dalam pencarian mereka. Saya optimis bahawa saya cuba melakukan yang terbaik ke arah memartabatkan bukan sekadar fesyen malah citra yang lebih tinggi maqamnya iaitu menutup aurat dengan sempurna. 

Nah! dengan itu wujud lah premis maya pertama saya Muslimah Fashion House di www.hijabi2u.blogspot.com. Khusus untuk memenuhi keperluan Muslimah di luar sana yang mahu mendapatkan tudung-tudung labuh yang presentable, blouse labuh yang menarik dan jubah terkini yang selesa. Semuanya pada harga mampu milik. 

Dengan demikian, jemputlah ke blog saya. Mudah-mudahan ada koleksi yang menepati citarasa yang diidamkan! 

Salam sayang! :) 


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda!