Sunday 5 October 2014

ADA APA PADA BUSANA?

PADA MENGUAP ITU 

Diceritakan seorang pemuda telah bertanya kepada gurunya tentang hukum menguap. Pertanyaan pemuda itu mengundang ejekan sinis sang rakan-rakan seperguruan. Namun, hikmah si guru lebih besar dari sikap kebudak-budakkan anak-anak muridnya. 

“Anak-anak didikku, adapun hukum menguap itu ada lima. Ia menjadi harus jika fitrah tubuh menghendaki begitu, barangkali tubuh yang letih memberitahu tuannya agar berhenti sejenak untuk berehat. Boleh jadi saja hukum menguap itu sunat, sekiranya saatnya orang yang menguap itu menutup mulutnya dan mengucapkan lafaz ta’awuz. Atau bisa sahaja hukumnya menjadi makruh jika saat dia menguap dengan tanpa menutup mulutnya. Atau, hukumnya boleh menjadi wajib iaitu jika dia menahan dirinya daripada menguap, maka tindakannya itu akan memudaratkan tubuh badannya. Atau, hukumnya bisa sahaja menjadi haram dan berdosa sekiranya dia menguap sewaktu di dalam majlis ilmu dengan gaya bahasa badan yang mengisyaratkan kepada mu’allim yang mengajar betapa bosannya sesi pembelajaran itu dengan sengaja. Atau dalam erti kata yang lain, dia melakukannya (menguap) dengan tujuan mahu menyakitkan hati si mu’allim. Nah, menguap itu sahaja bisa menjadi harus, sunat, makruh atau haram” tenang si guru memberikan jawapannya. 

Kesemua anak muridnya terdiam. Lantas pemuda yang bertanya tadi segera memberikan buah fikirannya. “Adakah dengan ini bermakna setiap tindakan kita biar sekecil mana sekalipun tidak terlepas daripada hukum yang lima ini? Iaitu harus, sunat, makruh, wajib atau haram?” 

Senyuman dan anggukan si guru mengiyakan kata-kata pemuda yang bertanya. 

PADA MENUTUP AURAT ITU 

Menutup aurat hukumnya wajib. Tuntutannya adalah supaya setiap muslimah menutup aurat mereka dengan sempurna. Agar martabat muslimah sebagai sesuatu yang sangat berharga dapat diletakkan ke makam yang sewajarnya. 

Syabas buat muslimah yang telah, sedang dan akan berusaha menutup aurat dengan sempurna. Allah sedang memandang kita semua dengan kasih sayangNya kerana itu diletakkan dalam hati kita kemahuan dan jalan untuk terus berusaha menutup aurat dengan sempurna. 

Sebagaimana pesan si guru tentang peri perbuatan kita yang tidak terlepas daripada salah satu hukum yang lima di sisi Allah, begitu juga dengan tindakan kita dalam berbusana. Semoga usaha kita dalam berbusana adalah satu ibadah yang membuahkan pahala. Dan, bukan sebaliknya, iaitu kita berbusana namun mengundang murka dariNya! 

Sukacita saya menjemput Cik Puan ke blog busana saya di www.hijabi2u.blogspot.com

Salam sayang! 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda!